Amen! 🙏

1 augustus 2019 - Mount Cook National Park, Nieuw-Zeeland

WoW wat een dag, niet in woorden uit te drukken, toch proberen we het: mooi, geweldig, prachtig, overweldigend, kleurrijk, bizar, groots, waanzinnig, fantastisch, onbeschrijflijk, gigantisch, gaaf, super, vet, cool ........ bekijk straks de foto’s en je begrijpt misschien wat we bedoelen. Wij zijn zo dankbaar dat we hier mogen en kunnen zijn #blessed

Wat zijn wij mensen nietige wezens in het natuurgeweld van Nieuw Zeeland!

Eindeloos blauw

Wakker worden in je appartement. Ineke zegt Sien schuif je gordijn ff open, ik gehoorzaam typje als altijd, schuif het gordijn open en snap meteen  waarom ze het aangeeft. Vanuit ons bed kijken we op een aantal besneeuwde bergen die vol in de zon liggen! GOEDEMORGEN DEZE MORGEN WOW! Het nodigt uit  om naar buiten te gaan en te gaan genieten. Ontbijten en er op uit. Het plan is een route langs de Tasman Glacier.

Een paar weetjes  over deze Tasman gletsjer:

• De gletsjer was in 1990 nog bijna 30 km lang, in 2011 nog maar 24 km
  • De gletsjer is in het midden ongeveer 600 meter dik, en bij het gletsjermeer nog 200 meter
  • de gletsjer neemt per jaar ongeveer 600 meter in lengte af.
  • Het is een van de grootste gletsjers van deze alpen
  • in 1991 is een stuk van Mount Cook afgebrokkeld (waardoor de berg 10 meter minder hoog is geworden) en het puin is 7 km verderop op de tasmangletsjer terecht gekomen, waardoor het lijkt dat de gletsjer grijs is van het puin.

Eerst maar ff de ramen schoon krabben met de AH bonuskaart en de creditcard. Onze autoverhuurder heeft er even geen ijskrabber bij geleverd, maar dit werkt ook. ❄ Aangekomen op de parkeerplaats van de start van deze wandeling blijkt dat deze gesloten is😞 lawine gevaar. We twijfelen nog even om het een stukje te proberen maar de 👵🏼👵🏼 zijn wijs en besluiten het niet te doen. Even schakelen. Vanaf dezelfde P-Plaats starten meerdere korte tracks. We beginnen met degene die ons leidt naar een uitzichtpunt op de Tasman Glacier en het Tasman meer. Het lijkt eenvoudig te worden maar sneeuw en ijs maken de weg omhoog toch ff anders. We glibberen naar boven, twee passen vooruit en dan weer drie achteruit.  We zien 2 mensen afgevoerd worden die zijn uitgegleden, dus we doen heeeeel voorzichtig! Maar boven aangekomen worden we beloond met een  overweldigend uitzicht! De gletsjer, Mount Cook, het gletsjermeer met daarin grote drijvende stukken ijs die afgebroken zijn van de gletsjer...... stil word je er van!

Het is hier fantastisch!

Hoppa alle fotomakende apparatuur komt te voorschijn telefoons, eenvoudig fototoestel en nieuw toestel. Take a pose! In alle standen gaan we op beeld! Dit kun je thuis niet uitleggen, dit moet je zien! Klik klik klik de Chinezen en Japanners op de berg vallen vandaag bij ons in het niet. WIJ zijn de toerist hier! Op naar route 2. Langs de little lakes. We komen zeggen en schrijven 1 super-enthousiaste Nieuw-Zeelander tegen op deze route, de rest laat dit pad vandaag links liggen. Wij niet! Alles moet er uit gehaald worden vandaag. Er blijkt een pad te zijn maar wij maken onze eigen route. Beetje klimmen en klauteren over rotsblokken vinden de kiwi-grannies 🥝👵🏼👵🏼leuk! Weg van de gebaande paden! Zo soepel als we zijn komen we uit bij het laatste meertje daar settelen we ons op een grote steen, pakken er een theetje en een koek bij ... ja we zijn voorbereid ... en genieten van het uitzicht en de stilte. Wat een dag maar we zijn er nog niet!

Ff een theetje drinken...

Wandeling 3 gaat naar de oever van het Tasman meer en de Tasman rivier. Die pakken we ook nog even mee. Met een beetje klimmen en klauteren staan we echt aan het meer en de drijvende stukken ijs die we van boven zagen zijn hier ineens heul veul groter! En blauwer. Hoe gaaf is dit! Je snapt het al: Hoppa alle fotomakende apparatuur komt te voorschijn telefoons, eenvoudig fototoestel en nieuw toestel. Take a pose! In alle standen gaan we op beeld!

Op de terugweg komen we nog wat Chinezen tegen..... moeders is er ook bij in een jurk👗 en op hakken 👠Je gelooft het niet maar dit is fashionable mountaineering! 😳 wij stampen door op onze lekkere lompe bergschoenen, een broek waar je een dikke kont in hebt, sexy geitenwollen sokken en drie lagen om het lekker warm te houden. Verschil moet er zijn! Of is dat de reden dat die woest aantrekkelijke Nieuw-Zeelander op afstand blijft 🤔

Fashionable mountaineering

Vanaf ons appartement gaat ook nog een wandeling  de Kea Point track  ongeveer 7 km. Het is vandaag mooi weer dus deze fitgirls pakken m er nog efkes bij 💪

We blijven ons verbazen ook deze track is het meer dan waard, we lopen door bos en open vlakte met grote stukken stenen en komen uit op een punt met zicht op de Mueller gletsjer en weer Mount Cook maar nu weer van de andere kant. Natuurlijk nemen we onze positie weer in voor een selfie! Wij tweeën in beeld met mt Cook op de achtergrond.  Ik kijk in het scherm en zeg tegen Ineke, zie jij die berg? Ik krijg hem niet in beeld. Zegt Ineke; misschien moet je je scherm omdraaien voor een selfie dan zie je die twee andere toeristen ook niet in beeld 🤣 het zal de hoogte wel geweest zijn.

Uiteindelijk geen Selfie gaat beter

We beginnen aan de terugreis, lekker de pas er in want... als we terug zijn gaan we proosten op deze bijzonder mooie dag bij het Old Mountaineers Café. Dat hebben we verdiend. Toch zo’n 16 km gelopen, geglibberd en geklauterd, dan heb je het verdiend.  We hebben echter vandaag ook nog 1 huishoudelijk doel. We hebben onze onderbroeken nu op allerlei manieren gedragen. Normaal, binnenste buiten, linksom en rechtsom en we zijn nu echt door de mogelijkheden heen. Er moet gewassen worden. Zo gepiept onder de douche met wat shampoo. Fris en fruitig! Lang leven het reizende leven. Ook dit zou weer een reden kunnen zijn dat we geen woest aantrekkelijke .... jullie kennen het verhaal inmiddels 🤣 Na deze taak gaan we ons opmaken voor het diner vanavond. We hebben gereserveerd bij de Hermitage. Het restaurant in Mount Cook Village. We mogen aansluiten bij het buffet. We overwegen nog even om ons op te doffen maar hier ben je al snel overdressed. Sien waagt het nog om een bloesje aan te trekken. 1. te koud 2. overdressed 3. Een bloesje maakt een niet frisse onderbroek  niet goed.
Wel lekker gegeten! Glaasje water erbij en nu bloggen en foto’s uploaden voor al onze volgers! Met veel plezier want de foto’s zijn zo gaaf!

1. Mirjam:
    1 augustus 2019
    Gaaaaaaafff! Super mooie fotos en het is nog mooi weer ook!
  2. Trudy:
    1 augustus 2019
    Wat een super mooie foto’s. In het echt zal het vast nog mooier zijn!!
  3. Alberto:
    😃👍