F(r)an(z)tastisch Josef avontuur

24 juli 2019 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Waaaaaah

het is woensdag en we gaan heli hiken op de Frank Josef gletsjer (nee Sien, Franz Josef) ! In alle boeken, folders, websites staat dit bij To Do in Nieuw Zeeland en dus ook op onze bucketlist voor deze reis. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Voor de Brabanders die meelezen.: Ut kost wa mar dan hedde ok wa! We hebben allebei onrustig geslapen..., drie keer neer gestort met de helicopter, Klem gezeten in een spleet, plat voorover omdat de stijgijzers bleven haken, 300 mtr naar beneden gegleden... maar gelukkig was het een droom. We hebben er zin en gaan inchecken. We zijn met een groep van 9. Megan is onze gids. Ze zit er op zeg maar. De gletsjer is haar kantoor. Ze maakt er een feestje van en weet het met wat humor te brengen maar ze is zeker ervaren en deskundig. We starten met de aankleding.  schoenen, sokken, stijgijzers, jas, broek, nix wordt aan het toeval over gelaten. Er zijn twee maten: te groot en te klein. Dus perfect! Op naar de heli! Uiteraard instructies over wat er allemaal niet mag en wat we vervolgens natuurlijk wel doen😱 foto’s maken bij een draaiende heli. Alles in de hand. Terwijl we naar de heli lopen krijgen we kippenvel en realiseren we dat deze heli ons naar de Frans ( met een Z) Josef gletsjer brengt!  Twee blij eie ( mooi woord) zitten met een big smile in de heli, zooooo gaaaafff! Na een korte vlucht landen we op de gletsjer. We zijn excited! Excited klinkt beter dan we zijn opgewonden .... dusss  Na nog wat instructies over de do & don’ts op de FJ gaan we 3 uur aan de wandel en probeert Megan ons wat mee te geven over de gletsjer. Super interessant en de zon staat hoog aan de hemel! We hebben het blijkbaar verdiend deze topdag in alle opzichten

Gletsjer Weetjes:

• fJ gletsjer is 12 km lang
  • in het jaar 1500 kwam de gletsjer uit in de oceaan
  • De gletsjer verplaatst zich 5-7 mtr per dag
  • De ijsmassa is 85 meter dik
  • Halverwege is een gat zo hoog als de Eiffeltoren ontstaan door regen
  • Als de opwarming vd aarde zo doorgaat is Megan over 10 jr werkeloos, dan is de gletsjer verdwenen

We verplaatsen ons door spleten, klauteren door gaten, wandelen over een natuur fenomeen en vallen van de ene WoW in de andere. Wat een belevenis en zo de moeite waard! Check de foto's en beleef ons gletsjer avontuur mee .

‘In’ de gletsjer

Onderweg was er heel wat gebeurd: het  schijnt dat een van onze medewandelaars een huwelijksaanzoek  heeft gedaan, nee niet aan ons, maar aan zijn vriendin. Dat hadden wij natuurlijk ff niet meegekregen, maar we hoorden dat gelukkig nog toen we al weer veilig en wel op de grond stonden. Zo romantisch! 😍🥰

En onderweg kwamen we eindelijk onze woest aantrekkelijke kiwi tegen met baard en zonder crocks, waar we al 2 weken naar uitkeken. Zie de foto’s, we horen graag de vleeskeuring! 😊

woestaantrekkelijke  NZ man met baard zonder crocks

na 3,5 u op gletsjer pikt de heli ons weer op en staan we 4 min later weer met twee benen op de grond. Helemaal heppie de peppie met een smile 😄 van oor tot oor! Om alles even te laten bezinken mogen we gebruik maken van de Franz Josef Hotpools . Dat doen we natuurlijk ff , we springen van een pool van 40 gr naar die van 36 en 38 maar geduldige typetjes als we zijn hebben we het na 15 min ( als we dat al gehaald hebben) gezien en gaan we voor de moccachino en de cappuccino. Terwijl we hiervan genieten en alvast wat foto's terugkijken hebben we alweer een nieuw plan.  We rijden zo nog ff naar het Matheson meer waar mount Cook en nog wat meer gerenommeerde toppen mooi reflecteren in het meer. Ineke is na de hotpool veranderd in de prinses op de erwt. Haar broodje wordt gesmeerd, de koffie aan gedragen en rijen laat ze zich want daar heeft ze niet zo’n zin in. Geen probleem het levert credits op voor Sien die vast ook nog wel een dag de prinses op de erwt wil zijn😍

we, uh Sien, rijdt naar Matheson  we kunnen 4 verschillende tracks lopen . Omdat we vandaag toch nog niet zoveel gedaan hebben 😂😂 besluiten we de lange route van 1,5 uur maar te lopen. Dan missen we in ieder geval nix en die paar meter kan er nog wel bij! BAM zo ken ik ons weer . Het levert prachtige uitzichten en plaatjes op, dat is zeker.

Reflections

Om17.25 u ( 5 zit er zeker in) proosten we met een heerlijke sauvignon gris op deze fantastische dag!

Quote van Nel Ippel: morgen weer zo’n dag, errug hè !

Morgen een reisdag naar Queenstown.  Keep you posted

1. Lisette:
    WowWowWow.
    Ik zat al met koffietje hier weg te smelten in de hitte, is die postbus toch nog leeg!!! Maarrrrrr......gelukkig!! Valt net binnen.
    Btw. Kiwi man met baard is goedgekeurd
  2. Sien:
    We hebben al 1 yessss 😍
  3. Mirjam:
    24 juli 2019
    Supermooie dag en foto’s. En natuurlijk een Yes voor “the real kiwi bloke”. Was dat de enige leuke op zo’n dag? Tsja. Als ze een huwelijksaanzoek gaan doen dan houdt t een beetje op met de mogelijkheden.
  4. Alberto:
    24 juli 2019
    Gletsjer is te gek he, mooie trip hoor! Bring me a t shirt🤪
  5. Agaath:
    Top prachtig prachtige dag 👍👍🍷😘
  6. Pieter Cobelens:
    25 juli 2019
    Kiwi grannies on ice, terwijl heel Nederland klaagt over een beetje warm weer, jullie hadden geen betere periode kunnen uitkiezen! Superfoto's, wie maakt zoiets mee?
  7. Jorien:
    25 juli 2019
    Mooi, Ien en Sien, errug gaaf!! Rustig aan met die kiwi man, hij is zeker goed gekeurd, maar niet gelijk met zun tweeen die mens aanr.... 😜😜
  8. Sien:
    No worries Jorien