Halen we Mt Cook of halen we Mt Cook niet?

31 juli 2019 - Mount Cook National Park, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen wakker geworden in een koud hotel in Ranfurly. Een oud hotel wat heul vroeger waarschijnlijk best grandeur had. Even voor de beeldvorming een douche en toilet in 1 ruimte. Als je op het toilet zit kun je je voeten wassen onder de douche🤣   Gisteravond werden we bang gemaakt dat er veel sneeuw zou vallen en dat we hier niet weg zouden kunnen komen. Nou, we hoopten toch echt wel want dit was niet de mooiste plek op aarde😳 Niet een plek om de komende drie dagen ingesneeuwd te zitten. We gaan voor ons ontbijt naar de plaatselijke koffietent. Daar lezen we in de krant dat de winter er nu echt aankomt hier en dat mensen worden gewaarschuwd voor de kou. We horen locale kiwi’s vertellen dat er wel 20 cm sneeuw bij hun huis lag, alles is icy en ze komen met dikke winterjassen, mutsen en handschoenen het etablissement binnen (mooi woord van Sien van gister, beter goed gejat...) Toen we naar buiten liepen naar de auto was er niks te zien van sneeuw en een strakblauwe lucht dus wat kan ons gebeuren vandaag? We pakken nog een cappuccino en een moccacino en gaan op weg. We spreken af dat we wel zien waar t eindigt. Terug kan altijd (vrouwenlogica) Nog geen 10 kilometer verderop zien we toch wat wits in de verte. Mooi die sneeuw op de bergen! Maar de weg was vrij dus ons kan niks gebeuren!
We rijden verder en zien nog meer wits maar nu op de weg! Is dit dan het einde naar mt Cook😳 Alles onder controle, goed te doen ( dit is meer tekst om ons moeder in Nederland niet ongerust te maken en ja ze lezen mee). Dit alles duurt zo’n 15 km dan belanden we weer in groene weides met uitzicht op besneeuwde bergen. challenge 1 ✅ Oops Challenge 2 is in aantocht, een hele kudde schapen op de Highway 😂😂 Vroeger liep een schaapherder met hond door de velden zijn schapen te hoeden. In NZ, moderne tijd, zit de schaapherder in een SUV en laat zijn schapen over de Highway rennen.   We  rijden door naar de Kawarau gorge en bekijken een gebied waar goud is gedolven. Aangezien wij al de koning(innen) te rijk zijn besluiten we niet ons geluk in de goudmijn te beproeven en rijden door richting mount cook op highway 87.  Nou ja Highway, de kiwi’s noemen gewoon iedere weg die een beetje asfalt bevat al een highway, harder dan 80 halen we hier echt niet! De volgende challenge komt er aan!
Onderweg zien we borden staan dat de Lindis pass open is maar wel met winterse omstandigheden bereden wordt. Ligt die pass op onze route is de 1e vraag? Ja wel we kunnen er niet omheen. Oké we gaan door maar vragen ons wel af of onze Holden Captiva zonder winterbanden en zonder sneeuwkettingen dit gaat redden. Maar al gauw zien we Jucy’s  rijden ( mini campers) en StarRV’s (de lokale camperverhuurders) en gaan we onbezorgd verder. Wij redden dit! Voor Challenge 3 slagen we met vlag en wimpel, de pass stelt niet veel voor en we rijden lekker door. Onderweg verandert het landschap van kust en zandheuvels in hoogvlaktes en steile alpen. The mountains are  calling. En alles beladen met sneeuw. Een schitterend gezicht! We komen langs turkoois gekleurde meren en beken. Tot we bij Lake Pukaki een tussenstop maken. Wat een kleurenpracht hier! Door iemand ( een Chinees waarvan er hier heul veul zijn) het mooiste meer van NZ genoemd en we begrijpen dat helemaal! Rustig tuffen we door naar Mount Cook village langs het meer en we verbazen ons bij iedere bocht hoe mooi het hier is, hoewel we bijna allergisch geworden zijn voor dat woord MOOI omdat we het zoo vaak gebruiken!

Mount Cook Village is een gehucht met een visiters centre en motels en hotels maar zonder inwoners. We checken in en krijgen een superluxe appartementje toegewezen met een aparte slaapkamer en een ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️sterren uitzicht op Mount Cook. De sneeuw ligt hier wel 40 cm hoog (of 20, moeilijk te meten zeg maar, maar 40 klinkt interessant). we doen een kort wandeling om wat te oefenen met het lopen in de sneeuw en we nemen een wijntje om te vieren dat we alle challenges weer overleefd hebben! 👍

Morgen een wandeling naar het begin van de Tasman Glacier. Het wordt prachtig weer weten we van de Nieuw Zeelandse Piet Paulusma.

Weetjes van Mt Cook:

• hoogste berg van NZ met 3724 mtr
  • Vernoemd naar Engelse Zeevaarder James Cook die NZ ontdekte
  • Maori naam voor mt Cook is AORAKI
  • Voor het eerst beklommen aan de zuidkant door Ed Hillary in februari 1948
  • in 1894 al beklommen door Tom Fyfe via de noordkant (de watjeskant)
  • 1e vrouw die de berg beklom was de Australische Freda du Faur in 1910
  • mt Cook heeft 3 toppen
  • in 1991 was er een enorme lawine van stenen die van de berg afvielen en daardoor is de gletsjer bedolven onder het puin
  • er is nog een mooie anekdote, zoek maar op op Google 😜

Geen quiz vragen want daar doen jullie toch nix mee 😉

Voor nu welterusten en tot morgen!

1. Nicky Paardekooper:
    31 juli 2019
    Mam voortaan misschien beter om VOOR alle wijntjes de dagelijkse blog te typen gezien alle typfouten😉
  2. Pa en Ma lppel:
    31 juli 2019
    Dat hebben jullie mooi goed , waaghalzen!,🙈
  3. Pieter Cobelens:
    1 augustus 2019
    Prachtige plaatjes weer! Wanneer gaan jullie op Haka les?
  4. Sien:
    1 augustus 2019
    We zijn nog op zoek naar een woestaantrekkelijke HAKA- instructeur .... nog niet gevonden 🧐
  5. Agaath:
    1 augustus 2019
    Er zal er tot wel eendje rond lopen prachtige plaatjes top 👍👍😘😘