Mind your ‘step’ 🛴🛴🛴

4 augustus 2019 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

We liggen met z’n 3en op een familie kamer. Een stapelbed en een twee persoonsbed. Prima kamer in het Break Free hotel. Het is een interessante nacht in Christchurch.... Mirjam hebben we met haar matras op de grond gelegd, het stapelbed maakt zo’n herrie dat dit de beste oplossing lijkt. Ineke heeft deze keer ‘recht’ op het tweepersoonsbed maar schijnt er niet in te passen🤣 ( in de lengte) ze ligt een paar keer klem gedurende nacht. Sien slaapt prima op de onderste verdieping van het stapelbed. En het licht in de douchecabine flitst van groen naar rood naar blauw naar geel. Maar om 8.15u rise&shine alledrie fris en fruitig klaar voor een nieuwe dag. We starten met het zoeken naar een step! Ze staan overal in de stad en met een app kun je ze aanslingeren en de stad door crossen. Super lachen! Stond nog op de bucketlist. Je schijnt ze in Amsterdam ook te hebben maar in Nieuw Zeeland is t toch anders steppen. Na wat opstartproblemen met de app van Ineke zijn we klaar voor een steprace naar een ontbijt etablissement (mooi woord gebruiken we nog maar een keer). Links remmen, rechts gas geven en Mirjam heeft nog ergens een ‘hand’ over om haar telefoon vast te houden en ons met Google Maps door de stad te navigeren.... tot het eerste verkeerslicht 🙈 toch de telefoon maar even in de jaszak.  We gaan lekker! Na het ontbijt weer richting stadscentrum waar we te voet verder gaan. Gister reden we christchurch binnen en vonden het een ‘vreemde’ stad. Veel ‘kale’ plekken. Soms vreemde indeling, oude gebouwen naast hele nieuwe, vervallen gebouwen. Na wat informatie begrijpen we meer van wat we zien. Christchurch is nog steeds aan het opbouwen na de aardbeving van 2010. 9 jaar later is nog duidelijk te zien wat de stad heeft meegemaakt. De kathedraal gestut, half ingestort is gesloopt noch gerestaureerd. De discussie loopt nog steeds... wat is wijsheid?  En zo zie je door de hele stad de sporen van de aardbeving. Nog even een koffie in een leuke straat voor we afscheid nemen van Mirjam die haar vlucht moet halen. Ien & Sien verlaten christchurch ook en gaan richting Akaroa. Dit ligt op Banks Peninsula. Een schiereiland  wat bij Christchurch de zee in loopt. We hebben hier een ‘hut’ geboekt voor twee nachten. Het plan: nog een flinke wandeling maken, er lopen hier veel mooie tracks en golfen! Maar vanmiddag eerst weer via, uiteraard, een toeristische route naar Akaroa. Nou ik kan je melden, we hebben weer wat afgeslingerd 🥴   Over te smalle weggetjes met hobbels en gaten maar super tof! We hopen dat het auto verhuurbedrijf ons niet heeft gevolgd via gps, want dan zitten ze regelmatig met de billen bij elkaar. Onderweg uiteraard alle bezienswaardigheden (wel en niet de moeite waard) meegenomen. Zo kwamen we de ‘time-ball’ tegen. Wij hadden er nog nooit van gehoord😳 jullie natuurlijk allemaal wel? Een bal op een toren die omhoog en omlaag gaat om 13u Greenwich tijd zodat de zeelui hun chronometers kunnen kalibreren en op die manier weten waar ze op zee zitten, snap je? Snap je onze uitleg niet check dan Google ff.😜 Verder komen we bij het kiwi-sign. Een uithangbord van een kiwi aan een paal boven op een berg... leuke bijkomstigheid een fantastisch mooie koffietent erbij op een prachtig uitzichtpunt. Na een korte thee-stop met dadel-scone rijden we naar onze accommodatie. We worden blij verrast! Echt een toplocatie met een prachtig uitzicht op de baai. We worden hartelijk ontvangen en worden overspoeld met informatie waar we wel drie weken mee kunnen vullen 🤣 ook de plaatselijke restaurantjes worden gepromoot met de noot dat je wel om 18 u binnen moet zitten want de keuken gaat in de winter op tijd dicht. De zon komt nog even goed door voor ons en we strijken neer op de veranda van ons onderkomen, wat een gave stek is dit! Uiteraard wel op tijd naar het dorp voor het diner. We zoeken een restaurant waar wat meer mensen binnen zitten omdat dat een soort van gezelligheid geeft 😃 het lukt ons om er 1 te vinden met wel 4 gasten, dat wordt m! Heerlijk gegeten met een mooie sfeervolle  schemerlamp uit 1951 op tafel.  Als we thuiskomen is het tijd om sterren te kijken. Ongelofelijk wat hier aan de hemel staat! Een prachtig heldere hemel met ontelbare sterren. ‘Stargazing’ is hot hier. Nieuw Zeeland is het land als het om sterrenkijken gaat ivm de ‘dark sky reserve’. Het is hier zo donker dat je het heel goed ziet. We herkennen weinig, onze steelpan is hier niet te zien 🤣maar het blijft fascinerend.

Good Night! 🥝👵🏼👵🏼

En we lezen morgenochtend wel hoe Max het heeft gedaan!🏎

1. Cindy:
    4 augustus 2019
    Alles opgespaard en er voor gaan zitten..... wat een toffe reis 🥝👵👵 grannies Ien en Sien!!! Alvast een goede terugreis xxx
  2. Jorien:
    4 augustus 2019
    😘😘👍🏻👍🏻🥂🥂
  3. Mirjam:
    5 augustus 2019
    Was supergezellig jullie te zien!!!