Van oost naar west, ging nie best šŸ˜–

7 augustus 2023 - Pacific Rim National Park Reserve, Canada

Vandaag van de oostkust van Vancouver Island naar de westkust. 2,5 uur rijden. We verwachten een mooi route. Ien checkt haar Google Maps en Sien haar MapsMe, hier navigeren we al ruim twee weken op. Google geeft een mega omweg aan en die van Sien pakt gewoon de reguliere route.Ā  Uh waar gaat dit mis. OkĆ© rijden en we zien wel, we gaan voor de kortste uiteraard. Na een half uur grote borden met heeeel veel tekst die rijdend allemaal niet zo snel te lezen zijn.Ā  In het kort: highway 4 is dicht, wel een middelste baan voor hulpdiensten en lokale bevolking, rechts een baan voor ??? Geen idee. Misschien voor ons. Maar van 11.30-13.30 uur gaat er een baan open of juist dichtā€¦ā€¦ VAAG! Of snappen jullie t wel? We kiezen dan toch maar voor de route van ien. Wat langer onderweg maar zonder verrassingen. Dat begint prima maar na 20 kmā€¦. Toch een enorme verrassingĀ šŸ¤£Ā een onverharde weg, we kennen ze inmiddels en die duurt maar 40 km. Ien is nog enigszins positief. Haar Google Maps is wel gestopt en die van Sien geeft alleen maar hele dunne witte lijntjes. Sien komt in staat van ā€˜bijna chagrijnigā€™. Sien: echt Ien ik ga geen 40 km zitten hotsen klotsen stuiteren op deze weg! Echt niet! OkĆ© terug en we gokken toch op het vage deel van highway 4. Duimen maar! Een uur later zijn we weer waar we begonnen zijn. Inderdaad 1 baan maar het is die van ons die open is, dus gaan met die camper-banaan. Waar we in het zuiden Vancouver Island niet zo heel mooi vonden (we zijn verwend natuurlijk de laatste weken) doorkruisen we nu een prachtig groen deel met heel veel meren. Sien komt van bijna chagrijnig weer in staat: Happy me! Ien was ondanks al het gedoe heel de ochtend al happy de peppy. De weg wordt er overigens halverwege de route niet beter op, wel asfalt maar met gaten en scheuren, hobbels en bobbels. Dan Port Alberni, eerst een bak koffieĀ ā˜•ļøĀ oh en internetĀ šŸ›œĀ verbinding! Reacties lezenā€¦. Waar zijn de fotoā€™s van de walvissen? Vraagt ongeveer iedereen! Jullie hebben het Sien syndroomā€¦.. ze liggen niet naast je boot! Maar we hebben meteen een paar fotoā€™s toegevoegd ivm het bewijsā€¦ā€¦ ontdek de walvis! Het filmpje wel uitvergroten en je leesbrilĀ šŸ¤“Ā op zetten.Ā

Langzaamaan komen we in de buurt van de westkust. We willen de zee zien! Bij Crombers Beach parkeren we en we wandelen op onze slippertjes even naar de zee. Een paar schoenen had handig geweestšŸ¤£Ā via een regenwoud komen we op een mega breed strand, mist hangt boven het water, een mysterieus beeld. In het regenwoud was het koud, gewoon kippenvel en op het strand is de temperatuur goed. Onze bijna chagrijnige reis naar t westen is nu al weer meer dan de de moeite waard! Op naar de camping. We konden niet reserveren.Ā  En toen we gister belden waren er nog 5 plekken. Jaaa hoor, hier geluk we mogen kiezenĀ šŸ˜€Ā uit 3 plekken. Prima camping met golfbaantje. Installeren, wasje doen! Door een eerdere onderbroeken- mysterie-ervaring vraagt Sien aan ien: heb je je slipjes geteld! Ien: jazeker! Sien gelooft er geen zak van. Maar okĆ© zij is degene die wellicht zonder onderbroeken nog ff door moet reizenšŸ˜‰Ā We wachten af! Terwijl de was draait regelen we voor morgen een rondje golf, pakken we een wijntje en maken we een plan voor de rest vd dag. Dat gaat altijd heul goed met een wijntje overigens. Was klaarĀ āœ”ļøĀ ien heb je al je onderbroeken? Ja maar ik mis een sok! Pfffff sakkerju wordt sokkerju! Op 1 sok kun je leven. We rijden naar Tofino. HĆØt dorp hier in de omgeving! Winkeltjes, barretjes, activiteit. Een alternatief, surf, skate, kunstenaars hippie achtig dorp. KortomĀ  chaotisch, rommelig, kleurrijk maar gezellig. We kopen links en rechts wat en eindigen in een sushi restaurant aan het water met een te gekke Canadese serveerster! Ze steelt ons hart en zijn vriendinnen, heerlijk mens. Ze krijgt op voorhand al fooi! Ien en Sien genieten van heerlijke jajaja oestersšŸ¦ŖĀ en sushi. En we hebben zo onze levensvragen: hoe slaapt een orka? Nou Google is je beste vriend dus: ze slapen aan het wateroppervlak en schakelen 1 hersenhelft uit. De ene helft slaaptĀ  en de andere helft is alert op gevaar! Niet veel anders dan wij dus. Alleen liggen wij droog (in de meeste gevallen). Ien en Sien hebben na deze levensvraag 15 minuten de slappe lach maar dat past niet in dit verhaalĀ šŸ¤£šŸ¤£Ā Dan zijn we toe aan een toetje. We twijfelen over een koffietje of ijs. We vragen de te gekke serveerster om advies. Antwoord: neeeeeeĀ  hier geen koffie nemen!!! Die is echt slecht, ik drink hier zelf nooit koffie. Nee, Ijs of wijn maar geen koffie hier. In ieder geval is ze ook nog eerlijk! We nemen ijs naĀ šŸ˜€Ā Wij om deze uitdrukking weer 15 min de slappe lach. Dit is toch om te gieren! Wat een heerlijke dag is dit weer geworden na een valse start. Morgen zijn we er weer! Voor jullie een mooie start van een nieuwe week! Laterssss

PS.Ā  Overal langs de weg in dit gebied zien we borden staan ā€œevacuatie voor tsunamiā€™sā€. Uh okĆ© hier? We googelen weer even. Vorig jaar was hier 34 km uit der kust in zee een aardbevingā€¦. En dat veroorzaakt soms tsunamiā€™s. In 2022 niet maar de beving van 4.8 op de schaal van Richter in zee voelden ze hier wel. Dat was rond 8 augustus dussss mochten jullie morgen niets van ons horenā€¦ā€¦ check even het nieuws!Ā šŸŒŠ

Fotoā€™s

1. Annemieke:
    7 augustus 2023
    Goede morgen weer, weer een prachtig verhaal, jammer van die sok weer. Hier nog rot weer.tot morgen maar weer šŸ¤“
  2. Heidie:
    7 augustus 2023
    Wat een geweldige verhalen weerā€¦ zo leuk om te lezen. Volop genietenā€¦
  3. Judith:
    Hahaha heerlijk Sien en Ien šŸ˜˜
  4. Lisette:
    Ik zag em hoor! Die MF Humpback!!šŸ˜€
  5. Pa en Ma lppel:
    7 augustus 2023
    Kan ook wel eens ff tegen zitten .
    Maar eind goed al goed .
    Je leest het goed .
    Groetjes uit een zonnig Nieuwendijk šŸŒž
  6. Erica:
    7 augustus 2023
    Weer een heerlijk verhaal!
    Gr uitšŸ‡®šŸ‡¹šŸšŸ•
  7. Dorry:
    7 augustus 2023
    Genoten vd walvissen šŸ³ wel ff goed inzoomen. Nou dat wordt een slipjes en sokken shop dagje šŸ¤£šŸ¤£. Geniet van jullie uitzicht, wijntje en morgen veel golfplezier ā›³ļøšŸ˜€.
  8. Mirjam:
    Super mooi land zegā€¦