Maligne

26 juli 2023 - Maligne Lake, Canada

Vannacht wat regen gehad en bij het opstaan bewolkt en fris. Vandaag is het maligne dag. We starten ff rustig op. Eerst op zoek naar de bakery. Man man wat een lekkernijen. Brood, een cinnamonrole en een verse take away koffie! Dan op weg naar Maligne Road. Nog geen 2 km op weg en daar staan ineens 3 VVV herten! Remlichten betekent wildlife, ramen open en foto’s maken, letterlijk en figuurlijk overstekend wild!

Sien rijdt en roept raam open! Foto’s! maar ien vindt m wel heul dichtbij staan 🤣 maar let op! Ze schiet deze prachtige foto, niet zo heel veel ingezoomd, gewoon zo dichtbij! Te gek!

We volgen Maligne Road verder en verwachten nu ook minstens beren op de weg! Helaas laat de VVV verstek gaan. We rijden een prachtige route en komen aan bij maligne lake. Het is er prachtig en daarom ook nogal toeristisch. Ien heeft bedacht een boottocht te gaan doen over het meer naar Spirit Island.  Een tocht van 1,5 uur. Hé tis fris dus vandaag in de lange broek en de lange mouwen. Even terug naar 2 verhalen terug… hier zien we de Outdoor types vandaag uitpakken. Een extra truitje of jasje had prima geweest maar zij gaan voor de volle Outdoor dresscode: thermoshirts, lange broeken, hoge schoenen, lange steunkousen ( is een mooi Outdoor woord voor maar dat hebben we ff gemist), mutsen en overjassen. We zien zelfs handschoenen voorbij komen. Maar verder alles oké met de outdoortypes, benieuwd wat ze aantrekken als de ijsberen met ijsmutsen deze kant op komen. Ien heeft er zin in, in de boottrip.  We gaan een ticket scoren. De eerste boot is beschikbaar om half 4, het is half 1. Uh dat gaan we niet doen, 3 uur wachten op een bootje.  Ien moet ff schakelen maar is een kei in omgaan met teleurstellingen. Duurt zeker 1 minuut en dan staat t vizier op een wandel rondje. Op 1 voorwaarde: niet te lang vandaag. We gaan voor de trail: Lake Moose Loop van 2,7 km. Appeltje 🍎 eitje 🥚 Sien drukt even het sporthorloge in op ‘wandelen’ zomaar voor de lol. We gaan aan de wandel en ook hier is er na 300 meter nog weinig over van overtollige toeristen. We komen al snel aan bij Lake Moose. Dan volgen we de route verder, splitsing, de upper loop of de moose loop. Ien zonder twijfel, we nemen de upper loop. Daar kwamen we niemand meer tegen 🤣 een prachtig stuk wat later afdaalt naar het meer en waar we langs het meer terug lopen. Onderweg nog de cinnamonrole soldaat gemaakt. Dan lopen we achterop een groepje van 3 vrouwen, 65+, in vol ornaat met sjokstokken. Je kent het type wel! Capuchon over  je oren en serieus en lelijk kijken 👀 Ze zijn op zoek naar wildlife of wij al wat gezien hebben…. Het grappige is dat je beren wilt zien maar eigenlijk ook weer niet. Sien loopt de upperloop in standje spichtig, ien niet, hier is t veel te druk joh met al die toeristen. Ja ien natuurlijk de laatste 45 minuten zijn we alleen die 3 lelijk kijkende vrouwen tegen gekomen. Lekker druk ook. De voorwaarde een klein rondje is niet helemaal gelukt.  De upperloop is 4,5 km extra  maar weer de moeite waard. Dus niet zeuren en dooorrrr.

We gaan maligne Road weer op en rijden naar de maligne canyon de maligne rivier  heeft de afgelopen duizenden jaren een canyon van 52 meter diep uitgesleten. Het blijft indrukwekkend, de kracht van de natuur. Ien wil hier wel heen maar op 1 voorwaarde: we pakken niet de langste trail langs de canyon🤣 deze keer is t gelukt!

Op naar Jasper, we voelen de druk , ons verhaal van gister is nog niet gepost. Maar geen stress iedereen in Nederland 🇳🇱 ligt al op bed, hé tis 1 uur snachts. We duiken een leuke tent in voor het dagelijks verdiende biertje maar bovenal voor de WiFi 🤣 we gaan sponsoren zoeken want om deze geweldige verhalen te posten moeten we steeds ergens naar binnen en wat bestellen. Naar wie van onze trouwe lezers kunnen we een tikkie sturen? 😜 1 bier en een bak nachos verder gaan we naar de camping. Het is hilarisch, overal op de camping lopen herten lekker op het gemak. Je denkt er 1 te zien en dan staan er ineens 5 naast je campertje te grazen. Op weg naar de  🚾 steken er 3 het pad over. Het plan voor morgen ligt ook weer klaar. Het wordt een relaxte dag! Denken we….😱

Nederlandstalige muziek: Sien zet spontaan de Engelbewaarder op en blèrt lekker mee. Ien zit haar aan te kijken en zegt: echt nog nooit gehoord dit! Die komt dus echt uit Den Haag!