Succesverhaal

6 augustus 2023 - Victoria, Canada

Dat was een nacht op een creepie camping. Wat vage mensen om ons heen…. We hebben er verder geen last van, maar we vinden er wat van. We kiezen voor een ontbijtje bij de Starbucks in het dorp. Een goed broodje met ei en Goudse 🇳🇱 kaas, ien haar moccachino en Sien haar cappuccino. Dan gaat de telefoon. We worden gefacetimed ( mooi woord) door 3 trouwe volgers. Die duidelijk niet aan het ontbijt zitten maar aan de wijn op golfclub de haenen. RaRa…. wel gezellig, wij hebben nog niet zoveel tekst, het is nog vroeg. Dan op naar Victoria voor onze walvissen tocht maar we hebben tijd dus maken we een lus over Sooke, zou mooi moeten zijn.  Verder dan het visitor centre komen we niet…. De Starbucks koffie werkt goed dus we komen niet voor informatie ℹ️ deze keer maar voor het toilet 💩💩 We gaan verder want we moeten op tijd in de haven zijn! Dus dooorrrr dan weer telefoon, Nils de zoon van Ineke, spontaan slaat de navigatie op hol en staan we in een wijk waar we niet zijn moeten. Maar wel gezellig om Nils even te horen! Weer terug op de juiste route. We vinden de weg feilloos alleen een parkeerplek voor een camper is in deze stad iets lastiger. Brutaal als we zijn rijden we gewoon de P-Plaats op bij de haven en…… plek! We staan echt 20 meter van de boot af. We hebben geboekt op een open, wat snellere boot. Sinds er gevraagd is of we met pensioen zijn, kiezen we voor ‘jeugdig’ uitziende activiteiten 🤣 we krijgen allemaal een drijfpak aan. Twee voordelen, als t mis gaat blijf je drijven en ze zijn lekker warm. Niet aan denken wie er allemaal al in dat pak heeft gezeten… krijg je spontaan smetvrees. De maten zijn wat ruim bekeken maar ach alles voor t goede doel: walvissen 🐋 spotten! De vrouwelijke kapitein is leuk en heeft de nodige kennis. Altijd leuk. Daar gaan we dan. Denkwijze van Sien: ik zie nu minstens 15 verschillende walvissen, het liefst al zo snel mogelijk. Denkwijze ien: blij als we er 1 zien, ik reken nergens op. Het is een toer van 3 uur. Het varen buitengaats is al top met deze snelheid. Na 30 minuten op rechts, bruinvissen. De boot even stil en kijken waar ze zijn. Deze zijn wat kleiner en volgens laurie de gids voer voor de grotere walvissen. Maar ✔️deze hebben we. Na een uur gaat ze langzamer en dan…… yesss 3 killerwhales! ✔️Orka’s. Denkwijze Sien: nu gaan ze springen en komen ze steeds dichterbij….. een beetje zoals in seaworld / dolfinarium. Dat dan weer niet maar we zijn enthousiast. Nadat ze steeds een paar minuten duiken komen ze weer naar boven, sproeien ze water en duiken ze weer. Mooi schouwspel op een afstand. Deze beesten zijn op route en zwemmen zo’n 100 km per dag in groepen van 2-4. Een gelukstreffer! Even later draait de boot scherp naar rechts, ze heeft iets gespot! Het is een humpback whale, een bultrug walvis✔️, zo die is ff iets groter. En deze is dichterbij en duikt met zijn grote staartvin omhoog naar beneden. Gaaf! Op de terugweg komen we nog langs wat rotsen die vol liggen met zeeleeuwen ✔️en zeehonden 🦭✔️. De laatste zijn ook weer voer voor de walvissen. Zielig nee, zo houdt de natuur zich in stand. Dan nog een zwerm schijtmeeuwen als afsluiter en zijn we weer in de haven. Hier houden we geen trauma aan over! We hebben gekregen waar we voor kwamen, te gek! Stinkpakken uit en Victoria nog even verkennen. We pakken de watertaxi naar ‘Fishermanns’ wharf’. Een gezellige, kleurige plek met woonboten in alle soorten en maten.  Maar vooral kleurrijk! Verder hier vooral reuring en veel eten en drinken! Wij gaan voor de beste Fish&Chips uit de stad van Barns! Na alleen het ontbijtje vanmorgen en 3 uur op een boot gaat het er goed in! We springen weer op een watertaxi, ze zijn echt te grappig en gaan terug naar de haven. Ien hoort nog iemand iets roepen over een ‘happy hour met oesters 🦪 ‘ maar komt er niet achter waar het is. Jammer joh 😉 had leuk geweest. We moeten nog 1,5 uur rijden naar de camping van vannacht. Tijd genoeg. Op de P- Plaats blijkt dat we, soort van, ingebouwd zijn met de camper 🤣 dit wordt interessant. Maar geen paniek, geen stress, wij kunnen dit! Ien achter het stuur, Sien de gids. Oké dan. Recht achteruit en dan ergens gaan draaien 🤔 Het parkeerterrein ligt wat lager en erboven is een wandelpad. Sien ziet dat er minimaal 6 mensen staan te kijken 👀 of dit goed komt. Nou we zullen ze een poepie laten ruiken. Ien heeft het volste vertrouwen in haar gids en andersom vertrouwt Sien er op dat ien rustig blijft en haar vertrouwt. Het is tig keer steken met steeds een meter speling. Na 5 X steken staan we gewoon met de neus de goeie kant op om te vertrekken. We krijgen applaus 👏 en als we later voor het stoplicht staan steken een man en een vrouw hun duimen op en roepen GOOD JOB! Das toch een compliment, we moeten er smakelijk om lachen. Gefixt! Camping ligt aan een prachtig meer, we pakken onze stoeltjes en een fles wijn en kunnen mooi de zonsondergang meepakken. Prachtig, wat een kleuren. We hebben nog een interessant gesprek met een Canadese dame, die denkt dat we een getrouwd stel zijn 🤣 ze wil een foto maken, prima joh, als we ze later bekijken zijn het er 6 maar op geen van allen staan we beiden op. Of ien is er afgevallen of Sien staat er niet op. Om te gieren! Dan nog het reisplan voor morgen ✔️ en douchen ….. ien treft een koude douche, houdt ze niet van. Sien treft een warme douche, houdt ze van. Wat een heerlijke dag weer! Goodnight 🌜

1. Annemieke:
    6 augustus 2023
    Wat een mooie dag weer voor jullie, leuk verhaal🤓. Hier van de regen in de drup😩
  2. Pieter Cobelens:
    6 augustus 2023
    waar zijn de foto's van orka's en walvissen........?
  3. Dorry:
    6 augustus 2023
    Wat een geweldige pakken ladies jullie kunnen zo de catwalk op 🎉🎉🎉. Ja Pieter waar zijn de foto’s van de gespotte walvissen 🐳 en orka’s? Knap stuurwerk van Ien en onder toppe begeleiding van Sien kicken hoor en zeker als je daarna applaus 👏 krijgt. Was weer een fantastisch mooie dag voor jullie 👍🏻. Kijk weer uit naar de volgende story 😀. Enjoy 😘😘
  4. Jorien:
    6 augustus 2023
    Ja we willen bewijs Sien!!
  5. Lisette:
    Wat een leuke omgeving weer! Heel anders dan de Rockies😀😀
  6. Ad:
    6 augustus 2023
    Goed verhaal, blij dat jullie gezien hebben wat jullie wilden zien. Een zucht van verlichting bij de plaatselijke VVV. Enne ik geloof jullie wel.
  7. Ineke:
    6 augustus 2023
    Op jullie aller verzoek wat fotos van de whales en van ons bootje en er is een video onderweg voor de goeie spotters. Bewijs!
  8. Dorry:
    Superrrrr 😀👍🏻