Banff

23 juli 2023 - Banff, Canada

We zijn duidelijk nog aan t acclimatiseren, slapen gaat prima maar we zijn allebei vroeg wakker. Ineke besluit om 06.30 uur buiten te gaan zitten met haar boek. Nog best fris maar de natuur wordt wakker en is het waard. Ineke maakt vrienden met de familie eekhoorn. Eentje waagt zichzelf zelfs heel dicht bij het mens ineke. Het eekhoorn kind 🐿️ springt op de picknicktafel en gaat lekker tegen de zweetkakkies van ien zitten. Sien komt ergens rond 08.30 uur boven water en vraagt meteen: heb je foto’s? Uh nee. Goed verhaal, maar helaas geen ondersteunend beeld materiaal. Tijd voor camping ontbijt. Gezonde bak met kwark, müsli, cranberry’s en filterkoffie, de laatste handgemaakt door Ineke. Even om een beeld te schetsen. Als jullie denken dat wij aan glamping doen (voor de onwetenden  onder ons, glamping is lux kamperen) dan zit je er behoorlijk naast. We staan met ons huisje op wielen (is ook een liedje 🎶 van) op een camping met alleen een WC, lees een luxe dixie maar gewoon poepen en plassen boven een gat van twee meter diep. Geen douches, geen stroom en water uit een ouderwetse waterpomp. Dat dus! Het is afzien en tobben hahaha maar heerlijk! Hét plan vd dag: naar Banff.  Onderweg nog even de parkpassen aanschaffen en dan belanden we in een dorp zoals je je een Canadees wintersport dorp voorstelt.  Houten huizen, buitensport winkels, foute souvenirs winkeltjes, te veel eten en drinken, dennenbomen en gelukkig ook een kerst 🎅🏻 winkel. Maar omgeven door een prachtig landschap van ruige bergen. We starten met koffie! Waarom ook niet.  Dan maken we twee hikes (hip woord voor wandelingen) rondom Banff. 1 brengt ons naar de Bow-Falls en dan de andere kant op naar de Vermillion lakes. We zijn zo’n 11 km onderweg en vallen van het ene mooie plaatje in het andere. De moeite waard! Terug het dorp in, biertje verdient! Ineke gaat voor de locale Park Gin…. Die hakt er ook lekker in 🤪 genieten op een rooftop terras. Nog ff shoppen en dan voor we terug gaan wat eten.  We zitten op een topplek waar we ons zo’n anderhalf uur bezig houden met ‘mensen kijken’ 👀Er komt wat langs: van die Outdoor types met vishoedjes, afritsbroeken, je kent ze wel. Types die voor hun maat een net iets te strak en tekort shirtje aan hebben. Types met blauw, groen, paars, roze haar (schijnt hip te zijn). Types die hun hond meenemen en die dan tussenin laten zitten aan tafel op het terras en het wordt nog gekker, ze laten m mee eten. Veel mensen vinden het cute. Wij zien alleen een kwijlende hond boven een heerlijk bord eten, gatver. Types die heul zwaar zijn, vervolgens een te korte broek aantrekken en tegenover ons, een soort van wijdbeens, op een bankje gaan zitten.  Wij wachten nog ff met bestellen 🤣Dan nog het type fitgirl en fitboy…. Strakke sportlegging en korte top… met sixpack. Sien had dat in 1996 ook, ien zegt: heb ik nooit gehad. Types met superleuke kinderen en de types met kleine monstertjes. Kortom voldoende kijkplezier! Ondertussen is mevrouw ‘wijdbeens’ vertrokken en bestellen we ons eten. Voor morgen ook alweer een plan van de dag. We tuffen terug naar Sibbald Lake, de laatste 15 km weer stuiterend.  Dat hoeft niet maar dan moeten we 50 km omrijden. We kiezen voor stuiteren dus. Op de camping gaat Sien, na wat twijfel, onder de buitendouche van de camper, wat frisjes maar fris&fruitig en je kunt ook gewoon je benen scheren. Het is dan wel geen glamping maar wel gladde benen ! Stel je voor dat iemand anders op het terras mensen zit te kijken ….. dag 3 ✅