Berenbo(o)tje ging uitvaren

29 juli 2023 - Wells Gray Provincial Park, Canada

Vandaag een reisdag gepland dus geen spectaculaire dag. We rijden vanuit de Canadese Rockies, Jasper naar Wells Gray. Verder geen plannen vandaag.  De volgende camping is een paar dagen geleden geboekt. Een campground aan een 9 holes golfbaan. De plaatjes op internet zien er wat aftands uit maar wat maakt t uit, we moeten een plek hebben om te staan en hebben ons eigen huisje bij ons. Op tijd op pad, we gaan voor een ontbijtje in Jasper bij de Sunroof! Leuk klein ontbijttentje met heerlijk koffie en een gezond ontbijt. We posten uiteraard ons verhaal nog ff want jullie zitten met smart te wachten. Check we gaan op pad met 320 km voor de boeg.  Oh eerst nog de ansichtkaart op de bus ( inmiddels hebben we ook postzegels en de kaarten geschreven). Dus ma ippel, vanaf volgende week donderdag de brievenbus 📮 checken! We rijden richting Mount Robson, de hoogste berg van de Rocky Mountains 3954 mtr hoog. Helaas ligt de top in de wolken maar het blijft een mooi plaatje.  Net er voor een klein houten bordje: u passeert een tijdzone. Oké we rijden langs een bord en ineens is het een uur vroeger en 9 uur tijdverschil met Nederland. Best gek! Binnen 5 minuten springen alle digitale klokjes en iPhones van 11.30 uur naar 10.30 uur. Vandaag hebben we weer een uurtje meer, zo haal je het maximale uit je dag toch 🤪En dooooorrr, muziekje erbij, voor Nederlandstalig is het wat te vroeg. We rijden van cappuccino naar cappuccino en genieten van de weer mooie route. Dan ineens…. Een bord met ‘drijvend restaurant’. Laat het toevallig weer tijd voor koffie zijn 😃 We slaan af en komen op een onverhard pad uit. We krijgen een dejavu met de stuiterweg van een dag of 5 geleden. De huisraad stuitert weer door de kastjes maar wij malen er niet om.  Geen paniek, het kan wat hebben.  Dan een houten brug, soort van spannend. Volgens de cijfers qua gewicht kunnen we er makkelijk overheen. Gas en gaan! Check✅ we staan aan de overkant. We hobbelen nog een paar meter door en komen bij het drijvende restaurant uit. Ien springt er uit want ze moet nodig plassen en komt enthousiast terug.  Pak je fototoestel en je creditcard (je creditcard ook hahaha).  Dit moeten we gaan doen! Wat je onder een plaspauze al niet kunt bedenken. Er gaat een River Safari en de kans dat je beren spot is groot! Of we nu beren zien of niet, het is waanzinnig om met een ‘airboot’ met 7 mensen erop door dit gebied te varen. Dus ticket gekocht en een halfuur later zitten we op een boot op de Thompson rivier. Het is zoooo vet! Je rijdt met de camper al in de middle of nowhere heb je het idee maar eenmaal op deze boot, scherend over het water word je opgeslokt door de natuur! Of je een uur lang in een ansichtkaart zit. Jullie raden t al……. geen🐻 gezien. Maar voor geen goud willen missen. Onze kapitein deelde onderweg nog wat dierenkennis. De berin kan nml haar zwangerschap uitstellen. Interessant hè? Ze wordt bevrucht dat gebeurt ongeveer in 14 dagen, verliefd worden, seksen en zwanger raken. Ze winden er geen doekjes om. Gas erop. Als de berin zich nog niet fit en gezond genoeg voelt kan ze haar zwangerschap een paar weken uit stellen. Ze eet dan extra en heeft ze het ‘gezonde’ gevoel dan laat ze het gebeuren. Wij waren onder de indruk 😉 na de boottocht weer en route! Langzaamaan verandert het landschap van een ruig berglandschap met besneeuwde toppen naar alleen groene bergen en wat meer bewoonde wereld. We pakken nog een watervalletje mee (rearguard) en dan rijden Wells Gray Park in. Ons eindstation voor vandaag. We zijn blij verrast door onze campground. Op de plaatjes een beetje raar maar in het echt een wereld plek! We staan aan een beekje (plas-technisch voor de nacht niet handig voor een vrouw-wezen), lekker kleinschalig, aan een 9 holes golfbaan met een meertje We melden ons aan en krijgen uitleg. Er zijn douches, stroom, water, wasmachines….. hilarisch en… en … en we hebben gewoon WiFi. Dus als jullie wakker worden, hebben jullie dit verhaal al bij het ontbijt! Kunnen we ergens eten in de buurt? Ja, we verstaan: 2 km de berg op is een restaurant: zal ik even reserveren vraagt onze camping- gastvrouw. Ja fijn, om 19.15 uur kunnen we terecht. Om 19 uur starten we ons huisje op wielen, als we de weg opdraaien zien we gelijk aan de rechterkant het restaurant. Het was 200 mtr in plaats van 2 km! 🤣🤣 we hebben schaamteloos geparkeerd en gaan het restaurant binnen. We gaan voor de dagschotel en die is top. Zalm! We toppen af met een toetje en dan rijden we het hele stuk terug naar de camping.  Het plan voor de dag van morgen is klaar. We zitten hier in een watervallen gebied dus daar pakken we er morgen 1 van en natuurlijk een rondje golf ⛳️ De duik in het meer is nog een twijfelaar gezien de water 💦 temperatuur.