Nie zeiken maar hiken

28 juli 2023 - Canadian Rockies, Canada

Het plan gisteravond was op tijd opstaan…..dat lukt! Om half 8 staan we naast ons mandje want willen op tijd weg. De regen tikt gezellig op het dak van de camper. Ien besluit een Engelse douche in de camper te nemen. Dit betekent deo, met je vingers een beetje water in de hoeken van je ogen 👀 en je tanden poetsen. Sien besluit om door de regen naar het douche gebouw te gaan en het iets minder engels aan te pakken.  Een plens koud water in je gezicht, de deo en tanden poetsen en haar haar zit top!😜maar dat is maar voor even als je door de regen terugloopt. Boterham erin en gaan! Op weg naar de Parker ridge trail. Een klim van 2,4 km, waar we boven de boomgrens komen (2000 mtr) en na een stukje over de kam een geweldig uitzicht hebben op de  Saskatchewan gletsjer. Als je dit in een keer uit kunt spreken:  Saskatchewan gletsjer dan ben je ook een topper met de kat krabt de krullen van de trap. Het is fantastisch, alleen jammer dat het miezert en de wolken voor de gletsjer hangen😩maar zo nu en dan wordt het iets lichter en hebben we de foto’s van de gletsjer en natuurlijk wat selfies.  Daar doen we het allemaal voor! Het zweet op de rug, de hartslag  op hol van het omhoog lopen maar we did it! En het was de moeite waard. Afdalen is onze specialiteit, als jonge hindes de berg af, de regen wordt heviger en kletsnat komen we beneden om vervolgens in de camper de kachel aan te zetten en op te drogen! Ook op deze trail geen beren! Of stiekem toch, check onze foto’s 🐻 Wel veel prachtige bloemen. Niet zo spectaculair als beren maar wel mooi.

PHOTO-2023-07-27-18-57-20

Na een opdroog-actie en een dikke boterham gaan we op weg naar de Columbia Icefields. Een gebied met op een gemiddelde hoogte van 3000 mtr een ‘gletsjer plateau’. Naar 1 van de gletsjers kun je lopen naar de voet van de gletsjer. Het is weer een tongbreker nml de Athabasca gletsjer, nog een keer de Athabasca gletsjer. Vanaf de parkeerplaats staan borden met jaartallen, daar waar de gletsjer in dat jaar haar eindpunt had. Toch schrik je stiekem hoe hard het gaat! Aan de andere kant is dit ijsveld 350 km2 groot en zo’n 360 meter dik!  De opwarming gaat hard maar ach we vliegen toch gewoon naar Canada 🇨🇦 of dat de aarde nou op warmt of niet. We boeken nog een kaartje voor de sky walk. Een ‘brug’ die op 250 meter hoogte, 30 meter uit de rotsen over het ‘ravijn’ steekt. Een bouwkundig hoogstandje maar vooral een mind fuck wanneer je over de glazen brug loopt en dus in een gaat van 250 mtr loopt. Ien vindt t nix! Maar doet t wel. Houdt de reling stevig vast, witte knokkels. Nix voor mij, liever twee voeten op de grond. Sien loopt nog eens heen en weer maar dat je in je hoofd gefopt wordt en toch stiekem maar hoopt dat t sterk genoeg is, is een feit. Terug naar Jasper! Nog geen beer gezien…. In Nieuw Zeeland waren we op zoek naar pinguïns…..nooit gezien… pinguïn trauma aan over gehouden. Zou dit een beren 🐻trauma worden. We hebben nog twee weken maar dit gebied is het berengebied, we gaan  t meemaken. Dan telefoon! PC te Roosendaal vraagt of we ons verhaal al klaar hebben want hij kijkt er naar uit. Ja Pieter maar de dag is nog niet om dus we kunnen nog van alles meemaken. Geduld! Morgenochtend ben je de eerste. We slaan nog ff af bij de  Athabasca watervallen. Het zal wel tegenvallen zo’n klein prut dingetje…. Maar we worden blij verrast, het is de moeite waard! En doooorrr. Ien heeft op de heenweg een bord gezien met ‘whirlpool’.  Omdat ze gister de hotsprings heeft gemist ziet ze haar kans. We nemen de afslag maaarrrr we mogen na een paar km de weg niet verder op in verband met vallende rotsblokken 😂😂 jammer ien het wordt een warme douche op de camping! Wijntje en koken. Oké 2 wijntjes en koken. Oké 3 wijntjes en koken….  Taakverdeling: ien snijdt alles, Sien staat in de keuken en gooit er ff wat Nederlandstalig in: engelbewaarder, leef, ons moeder zeej nog…. Ien zingt ze inmiddels stiekem wel mee. Een prima rijstmaaltijd met een curry, aan de pittige kent maar daar drinken we dan maar een….. glas water op 🤣Na het telefoontje van PC eigenlijk nix spannends meer gebeurd maar ons niet opjagen hè. Het is immers vakantie! Topdagje! Morgen verlaten we de Canadese Rockies en trekken we verder naar het westen.

Ps: nie zeiken maar hiken hebben we gejat van Lidewij Smaal. Zij heeft patent op deze quote maar na wat onderhandelen mochten wij hem gebruiken. Dank lidewij!

1. Lisette:
    Bikkels zijn jullie💪🏼💪🏼
  2. Pernille:
    28 juli 2023
    En wat dacht je van hoe verder je loopt hoe meer je ziet!
  3. Pernille:
    28 juli 2023
    Correctie van Lidewij: niet zeiken lekker hiken en hoe verder je gaat hoe meer je ziet😜🤣
  4. Ad:
    28 juli 2023
    Ach jullie zien heel veel, behalve beren, hier is het zon en 28 graden. Toch ben ik wel een beetje jaloers meiden geniet ervan!!!! Het
  5. Marcelien:
    29 juli 2023
    @lidewij smaal: mogen we de tweede quote ook gebruiken of heb jij daar patent op?
  6. Jorien:
    Hahaha
  7. Pieter Cobelens:
    29 juli 2023
    Mooie foto's vooral die met die witte knokkels van Sien op de brug sprak boekdelen!
  8. Pernille:
    @Sien van Lidewij: jaaaaaa😀